Äntligen fredag

Hej!

Nu är det äntligen fredag. Första arbetsvecka är gjord efter jullovet. Ett nyårslöfte jag hade tänkt att jag skulle försöka hålla var att vardagsplocka lite mer så det inte blev så mycket städ och tvätt på helgen. Men, men...... Det har inte gått så bra. Det fick mig att tänka på en trevlig tradition de har i Frankrike och som jag berättade för mina franska elever om under veckan. Jag berättade att i Frankrike är folk bara lediga på juldagen. Det är inte alls som i Sverige där man är lediga under 3 dagar. Däremot är trettonhelgen en stor tradition. Då bakar man en kaka som man stoppar en figur i, ofta en liten miniatyr av jesusbarnet. När man sedan ska dela upp kakan får den yngsta i familjen sätta sig under bordet och sedan bestämma vem som ska ha vilken bit från kakan. Den som får "figuren" får bli kung/drottning för en dag. Personen ifråga får då en krona på huvudet och får bestämma under hela den dagen. Denna tradition brukar man ha även i skolor och på arbetsplatser. Det hade varit rätt trevligt att fått vara drottning för en dag imorgon och bestämt att det skulle städas och tvättas medan jag fick hålla på och scrappa.

Fast det ska nog bli tid att scrappa också trots städ och tvätt.

Gick igenom lite bilder och hittade den här bilden på mig och mina två pojkar. Den är från i somras när vi var på Nordkoster. Tyckte den var så härlig att jag var tvungen att ta med den här trots att det är en bit kvar till sommaren igen. Ha´en trevlig fredag!image32

Vill här även uppmuntra till att ta en titt på Linda dekorerar. Linda är en jätteduktig tjej, som gör otroligt mycket fina saker. För övrigt ser jag jättemycket fram emot kursen i distressmålning som Linda Muhr ska ha i mars.Det är Paula på dekoreramedmera som anordnat det.

Kommentarer
Postat av: Linda Dekorerar

Tusen Tack! för de fina och värmande orden.Jätteroligt och få se vad du har gjort,fin fina LO.Ser oxå fram emot Lindas kurs!!!!!
*KRAM*

2008-01-11 @ 22:31:00
URL: http://www.lindadekorerar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0